Mustafa Erdem har et brennende engasjement og lidenskap for å forbedre kunnskapsoverføringen i byggebransjen. Dette ved å implementere digitale læringsverktøy, et tema som treffer dPlan midt i hjertet
Han er en ambisiøs 22 år gammel student fra Drammen. Han besitter lidenskap for realfag og ledelse, noe som har formet hans akademiske og faglige reise.
Mustafa utdanner seg til å bli sivilingeniør i maskin- og energiteknologi med fordypning i ledelse og systemfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Skriver masteroppgave om systematisk læring i byggebransjen
Han har fra før en bachelorgrad i ingeniørfag med spesialisering i maskinteknikk og konstruksjonsteknikk, og er godt i gang med å fullføre sin mastergrad. Han skriver masteroppgave om systematisk læring i byggebransjen. Mustafa sitt akademiske valg og karrierevei er drevet av hans ønske om å skape positive endringer i bransjen, samt være en pådriver for å identifisere motstandsfaktorer og nøkkelfaktorer for suksess.
Mustafa sin akademiske reise har utrustet han med god forståelse av ingeniørfagene, og dPlan er smigret over å være en foretrukket samarbeidspartner og mentor for Mustafa gjennom forskningsarbeidet.
Hvordan landet valget på dPlan som samarbeidspartner?
– Jeg ble først oppmerksom på dPlan som potensiell samarbeidspartner gjennom Bassam Hussein og de ulike masteroppgavene som NTNU tilbyr. dPlan har erfaring, kunnskap og nettverk innenfor det området jeg skal forske på, og tilbyr konkrete verktøy som legger til rette for systematisk læring i byggebransjen.
Bassam Hussein er førsteamanuensis ved Institutt for maskin- og industriteknikk, og faglig veileder for Mustafa.
Bassam forteller at samarbeidet mellom NTNU og dPlan representerer et betydelig skritt mot å løse utfordringer i kunnskapsdeling innen byggesektoren. – Til tross for stor kapasitet for tverrfaglig samarbeid, har de nåværende metodene for kunnskapsdeling vist seg å være mangelfulle.
Bassam og Mustafa forteller videre at målet med masteroppgaven er å finne kritiske faktorer som er avgjørende for å skape et effektivt digitalt læringsmiljø i prosjektorienterte organisasjoner. – Ved å benytte forskningsbaserte tilnærminger ønsker vi å utforske både hindringer og muligheter for å forsterke bransjens ytelse og konkurranseevne.
dPlan heier på studenter med høye ambisjoner
Simen Bakken, grunnlegger av og COO i dPlan forteller at bransjen trenger flere motiverte og kloke hoder som er villig til å utforske eksisterende metoder for kunnskapsoverføring. – Vi er overbevist om at Mustafa blir en viktig, fremtidig ressurs.
– Vi er heldige som har gode samarbeidspartnere og kunder som tar seg tid i en hektisk hverdag til å bidra inn i forskningsarbeidet. Både Statsbygg ved Sverre Melvær, Skanska ved Roar Fosse og Håndverkskompaniet ved Jon Henie stiller med ressurser og deler sine erfaringer.
– Vi ønsker Mustafa lykke til med forskningen og er spente på hva resultatet blir.